Prevádzkujete e-shop, máte obchod alebo sa živíte tvorbou rôznych výrobkov? V tom prípade by ste mali zbystriť pozornosť a prečítať si tento článok. Skladová evidencia sa totiž určite týka aj vás.
Na čo slúži skladová evidencia
Skladová evidencia slúži na sledovanie stavu zásob, ako je materiál, tovar či vlastná výroba. Vďaka dôsledne spravenej skladovej evidencii máte absolútny prehľad o stave i pohybe svojho tovaru či iných zásob. Neslúži však len pre váš prehľad, ale je zastáva úlohu účtovného dokladu k účtovným zápisom, ktoré sa spájajú so zásobami.
Dôležité je vedieť, že ak máte povinnosť viesť skladovú evidenciu a nevediete ju, prípadne ju vediete zle, môže vás čakať postih od finančného úradu.
Kto je povinný viesť skladovú evidenciu
Každá osoba, ktorá disponuje zásobami a zároveň účtuje v sústave podvojného alebo jednoduchého účtovníctva, je povinná viesť skladovú evidenciu. Bez ohľadu na to, či je to veľká firma alebo živnostník.
Platí, že ak právnická osoba alebo podnikateľ nemajú žiadne zásoby, tak je ich evidencia nulová, teda nemajú povinnosť viesť skladovú evidenciu.
Obsah skladovej evidencie
Základom skladovej evidencie je obstarávacia cena jednotlivých položiek zásob a tiež ich súčasný stav, teda koľko toho máte na sklade. Ďalej by to mohlo byť miesto uloženia (číslo regálu), meno dodávateľa, predajná cena či dátum vyradenia. To, čo bude podnik v skladovej evidencii sledovať, je v podstate na rozhodnutí podnikateľa. Je vhodné nájsť si vlastný systém, v ktorom sa budete vedieť s ľahkosťou orientovať, a tak mať dokonalý prehľad pre interné potreby firmy, ako aj účtovníctvo.
Je dôležité vedieť, že nejde o jednorazovú záležitosť, ale pravidelný proces. Skladová evidencia sa totiž vedie v rámci celého účtovného obdobia.
Akou formou viesť skladovú evidenciu
Zákon o účtovníctve neurčuje formu, akou by sa mala skladová evidencia viesť. Je teda na vás, aký spôsob si vyberiete, no určite má na to vplyv aj to, aké veľké zásoby má vaša firma.
✔ Skladová evidencia v podobe tabuliek
Ak neevidujete veľa rôznych druhov či množstvo kusov, s prehľadom si vystačíte aj s tabuľkami v programe Excel. Výhodou je nižší počiatočný náklad. K dôvodom, prečo sa nepúšťať do tabuliek, určite patrí prácnosť, nemožnosť prepojenia s eshopom či eKasou a pri veľkých zásobách aj neprehľadnosť.
✔ Skladový softvér
Predovšetkým veľké firmy, ako sú pekárne, potraviny, reštaurácie či obchody s oblečením, vedú skladovú evidenciu s pomocou skladového softvéru. Ide totiž o to, že takto je celý proces od príjmu tovaru na sklad až po znižovanie jeho množstva pri predaji automatizovaný. Zároveň je všetko prehľadné a používanie evidencie na ďalšie účely, ako napr. fakturovanie, je potom výrazne zjednodušené. V skladovom systéme je možné zadávať hromadné zľavy.
Prečítajte si ešte: Povinnosti po založení živnosti: Na toto určite nezabudnite
Samozrejme, takýto skladový softvér aj niečo stojí. Treba rátať nielen s počiatočnými nákladmi, ale aj aktualizáciami počas nasledujúcich rokov.
Skladová evidencia pre účtovníctvo
Skladová evidencia je aj zdrojom informácií pre vašu účtovníčku konkrétne pre účtovanie zásob. A to môžete robiť dvomi spôsobmi:
✔ spôsob A
✔ spôsob B
Ak si vyberiete spôsob A, tak je potrebné dodávať účtovníčke informácie zo skladu každý mesiac počas celého roka. V prípade spôsobu B, sa tým zaoberáte predovšetkým v závere účtovného obdobia. Vtedy len na konci roka odovzdáte účtovníčke inventúru skladu. Bez ohľadu na to, aký spôsob si vyberiete, neovplyvní to výsledok hospodárenia ani základ dane. Vo všeobecnosti sa však spôsob B považuje za jednoduchší.
Dobre vedieť: Ak máte povinnosť overiť účtovnú závierku audítorom, nemôžete si vyberať spôsob. Musíte účtovať výhradne spôsobom A.
Foto: pexels.com, pixabay.com, unsplash.com