Prevádzkujete e-shop? A viete, o čom všetkom musíte informovať svojich zákazníkov? Prečítajte si, aké sú zákonné povinnosti e-shopu.
Podnikateľom s internetovým obchodom zákon ukladá niekoľko informačných povinností e-shopu voči ich zákazníkom. Takže, ak prevádzkujete e-shop, mali by ste zbystriť pozornosť.
Povinnosti e-shopu a zmluva uzatvorená na diaľku
V súvislosti s informačnou povinnosťou e-shopu voči spotrebiteľovi sa spája Zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý definuje zmluvu uzatvorenú na diaľku alebo zmluvu uzavretú mimo prevádzkových priestorov. To je zmluva, ktorú uzatvára podnikateľ so zákazníkom prostredníctvom e-shopu.
Podľa zákona sa za uzatvorenie zmluvy považuje odoslanie objednávky. Preto je prevádzkovateľ internetového obchodu povinný kupujúcemu poskytnúť niektoré zákonom stanovené informácie ešte pred odoslaním objednávky. Práve tieto informácie totiž môžu mať vplyv na to, či si zákazník produkty kúpi, alebo opustí obchod bez objednávky.
Prečítajte si ešte: Povinnosti po založení živnosti: Na toto určite nezabudnite
Obchodné podmienky
Čo musí byť na e-shope zo zákona? Významnú časť informačnej povinnosti voči spotrebiteľom si prevádzkovatelia internetových obchodov musia splniť už v obchodných podmienkach.
Obchodné podmienky musia obsahovať:
✔ informácie o e-shope,
✔ adresu pre reklamáciu či podanie sťažnosti,
✔ číslo zápisu do registra a označenie registra,
✔ názov a adresu dozorného orgánu, ktorému činnosť e-shopu podlieha (napr. SOI),
✔ informácie o dodacích a platobných podmienkach,
✔ podmienky odstúpenia od zmluvy,
✔ informácie o záruke a kódexoch správania, ktoré sa predávajúci zaväzuje dodržať,
✔ poučenie o zodpovednosti predávajúceho za chyby produktov
✔ informácie o podmienkach vypovedania zmluvy a minimálnej dĺžke trvania záväzkov spotrebiteľa

Obchodné podmienky musia byť zverejnené na e-shope a to tak, že musí byť možné si ich aj stiahnuť a uložiť, nielen priamo na webe prečítať. Musia byť viditeľné aj pri potvrdzovaní objednávky spolu s tlačidlom, ktorým zákazník udelí súhlas s obchodnými podmienkami.
Dobre vedieť: Tlačidlo nesmie byť vopred odkliknuté, súhlas by tak bol neplatný.
Reklamačný poriadok
Z reklamačného poriadku má byť jasné, ako môže zákazník tovar reklamovať, kde uplatniť reklamáciu a aj to, ako a za aký čas bude vybavená. V reklamačnom poriadku je dôležité spomenúť, ktoré produkty nie je možné reklamovať.
Informačné povinnosti e-shopu nie sú len zákonnou záležitosťou, ale ak chýbajú samotný zákazník to môže vyhodnotiť ako nedôveryhodné konanie. Presne tak totiž konajú nespoľahlivé či podvodné internetové obchody. A nikto predsa nechce riskovať.
Foto: shutterstock.com, unsplash.com