Úvod Marketing 4 tipy ako začať robiť marketing

4 tipy ako začať robiť marketing

1130
0

Existuje mnoho malých aj veľkých firiem, ktoré boli v minulosti jednotkou na trhu. Teraz o nich nikto ani nepočujete.  Približne 70 % kedysi úspešný podnikov skrachovali kvôli slabému alebo žiadnemu marketingu.

Dnes každý kto chce podnikať a byť úspešný, potrebuje marketing. Existuje vtipná a výstižná veta: „S dobrým marketingovým plánom, predáš aj hovno.“. Možno ste sa nad tým zasmiali a povedali si, že preháňame a marketing nie je až tak silný, ale jedná česká firma na tejto myšlienke naozaj založila biznis. Ak nám neveríte, sami môžete navštíviť ich webovú stránku: darujhovno.cz.

Podobné posolstvo nesie aj výrok, ktorý používa konateľ spoločnosti UMBRELLA FF – Mgr. Marek Dišek: „Môžete vypestovať to najlepšie, najsladšie a najchutnejšie ovocie na celej planéte, ale ak ho neviete predať, predáte ho maximálne susedom.“.

Ako teda začať vôbec robiť marketing ? Nižšie vám prinášame 4 začiatočných rád ako si stanoviť základnú marketingovú stratégiu. A ako pozornosť od nás, sa s vami na konci článku podelíme o 10 smrteľných hriechov marketingu.

 

Profil zákazníka  

Kým vôbec začnete rozmýšľať nad tým akou formou idete robiť reklamu, musíte poznať cieľovú skupinu svojich zákazníkov.  Čo to znamená? Nech máte akýkoľvek produkt, vždy je určený pre určitý typ zákazníka. Napríklad detské hračky sú určené pre deti, pracie prášky pre ženy v domácnosti alebo luxusné auta pre podnikateľov. Samozrejme, prací prášok si môže kúpiť príležitostne aj chlap, luxusné auto aj nepodnikateľ. Vy však musíte nájsť tú väčšinu. Ak máte viacero cieľových skupín, vytvorte si viac profilov zákazníka.

Profil zákazníka vytvoríte nasledovne. Napíšte si všetko čo o daných zákazníkoch v priemere viete. Nezabudnite profil zákazníka nie je konkrétny zákazník ale priemer väčšiny. Tu je pár otázok, ktoré vám pomôžu vytvoriť profil zákazníka:

  • Koľko má v priemere zákazník rokov?
  • Kde býva ? – vzdialenosť
  • Koľko zarába (a teda koľko je ochotný investovať do vášho produktu)?
  • Má rodinu?
  • Aký má problém (ktorý mu vy pomôžete vyriešiť) ?
  • Ako si zisťuje informácie o produkte/firme?
  • Kde sa najčastejšie zdržuje?
  • Kto má na neho najväčší vplyv?

 

Komunikačné kanály

Po vytvorení profilu zákazníka musíte určiť, ktorou platformou sa ku nemu najbližšie dostanete.  Je dôležité vybrať správny komunikačný kanál, ktorým sa najbližšie dostanete ku zákazníkovi.

Predstavte si, že by ste predávali niečo pre mladých ľudí a svoju reklamu by ste dali do novín. Viete koľko percent mladých číta noviny? Necelých 12%. Určite väčší záber by ste mali cez Facebook alebo Instagram. A naopak, ak budete predávať výrobky pre dôchodcov, reklamou na sociálnych sieťach moc nezískate. Skúste napísať inzerát do novín a hneď budete mať ponuky.

Vhodne určené komunikačné kanály pre každý profil zákazníka, vám zaručia najvyššiu efektivitu reklamy. Nebudete investovať peniaze do reklamy, ktorá nezachytáva okruh vašich zákazníkov.

 

Nástroje komunikácie

Marketingové prostredie dnes, sa výrazne odlišuje od toho pred 10 rokmi. Veľké zmeny má aj oproti minulému roku.  Aj keď je jednoduchšie vytvárať obsah na Internete (kedysi to dokázali iba IT odborníci, no dnes to zvládne skoro každý), je čoraz ťažšie udržať si pozornosť zákazníka.  Tu je pár zaujímavých faktov, ktoré by ste mali brať do úvahy pri tvorbe obsahu:

  • Dĺžka pozornosti človeka na internete sa z 20 minút v 80.rokoch zmenila na 7 sekúnd!
  • Ľudia texty zväčša iba skenujú. Je to rýchlejšie.
  • Dlhé texty  iba scrollujú a chytajú záchytné body. Preto je dobré používať odseky, podnadpisy, odrážky, zvýrazniť dôležité tučným písmom, kurzivom , podčiarknuť alebo inou farbou. 17 % ľudí číta celé texty. Preto je vhodné používať obrázky, grafy, videá a iné vizuálne pomôcky.
  • Bannerová slepotaspôsobuje, že ľudia ignorujú bannery a reklamy, ktoré sú umiestnené na bežných miestach (pravá strana webu, medzi článkami, …)
  • Túžia po interaktivite.
  • Rastie počet ľudí, ktorí majú stiahnutí AdBlocker.

 

Spolupráca

Ak ste začínajúci podnikateľ musí byť pre vás ťažšie sa dostať do povedomia ľudí. A to aj keď máte kvalitný presne cielený obsah. Preto je pre vás vhodným riešením vytvoriť si partnerstvo. Môže to byť:

–  so známou osobou, ktorej môžete ponúknuť svoj produkt výmenou za recenziu alebo propagáciu na svojich sieťach,

– s inými firmami, ktoré vystavia u seba váš produkt a vy zase ich,

 s časopismi a blogmi, ktoré uvítajú kvalitný a odborný obsah.

Možnosti vytvoriť  neplatené partnerstvo je veľa. Treba hlavne myslieť na to, aby z toho vznikla win-win situácia, teda taká z ktorej profitujú obe strany.

 

Marketingové hriechy

A ako sme na začiatku sľubovali, prinášame vám „10 smrteľných hriechov marketingu“, vytvorených legendou marketingovej teórie Philiphom Kotlerom. Nezabudnite ich aplikovať pri všetkom čo v marketingu vykonávate, vďaka čomu sa vám to vráti v podobe vyššieho zisku a spokojnejších zákazníkov.

 

  1. Podnik nie je dostatočne zameraný na trh a zákazníka.
  2. Podnik dostatočne nerozumie svojim cieľovým zákazníkom.
  3. Podnik si musí lepšie určiť a kontrolovať svojich konkurentov.
  4. Podnik neriadi riadiace vzťahy so všetkými zainteresovanými stranami.
  5. Podnik zaostáva pri hľadaní nových príležitostí.
  6. Marketingové plány a plánovací proces sú nedostatočné.
  7. Pravidla týkajúce sa výrobkov a služieb spoločnosti by mali byť prísnejšie.
  8. Schopnosť podniku budovať značku a komunikovať je slabá.
  9. Podnik nie je dostatočne dobre organizovaný, aby dokázal realizovať účinný a účelný marketing.
  10. Podnik nedokáže maximálne využiť moderné technológie.

 

Zuzana Ochmanová

junior marketing

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here